تجلیل از “مرد سپید پوش شعر” و “مرد تاریخ” کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه هرکدامشان سر و ریشی برای خودشان سپید کرده بودند، یکی در شعر و ادبیات و دیگری در تاریخ و فرهنگ. یکی شان را “مرد سپید پوش شعر” کرمانشاه می خوانند و دیگری را مرد تاریخ دان این استان. امروز روزی بود که کرمانشاهیان با این دو فخر خود آشنایی هرچند مختصر پیدا کردند؛ مفاخری که عمر و روزگارشان را به پای هنر و ادب و فرهنگ و تاریخ کرمانشاه و کرمانشاهیان ریخته و در این مسیر سر و موی سپید کرده بودند.

امروز (۲۲ اردیبهشت) در مراسمی مشترک از دو چهره برجسته فرهنگی و هنری کرمانشاه، استاد فرشید یوسفی و استاد اردشیر کشاورز تجلیل شد. اساتیدی که بیش از چند دهه در زمینه ادبیات و تاریخ کرمانشاه فعالیت کرده و آثار متعددی به رشته تحریر در آورده اند.

به گزارش ایسنل، علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ابتدای این مراسم از مفاخر و بزرگان فرهنگی و هنری به عنوان رودخانه ای عظیم و پربرکت یاد کرد و افزود: اگر به این رودخانه و مسیر آن توجه نکنیم، آب گوارا و زلال این رودخانه بدون اینکه بهره ای از آن بگیریم از دستمان می رود.

صفدری گفت: اما اگر این رودخانه را شناسایی و کشف کرده و مسیر آن را به سمت نیازهای جامعه هدایت کنیم، قطعا فواید بسیاری نصیب جامعه می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: جامعه و بویژه نسل جوان نیازمند این آب گوارا و زلال و نیازمند انتقال شناخت بزرگان و دریافت داشته های آنان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه حداقل وظیفه جامعه در برابر بزرگان و مفاخر خود تقدیر از آنان است، گفت: تکریم این بزرگان در حقیقت تکریم فرهنگ و هنر است و با تکریم فرهنگ و هنر زمینه ترویج آنها در جامعه فراهم می‌شود.

صفدری تاکید کرد: با ترویج و ارتقا فرهنگ و هنر در جامعه عملا شاهد ارتقا سایر حوزه ها خواهیم بود، چرا که باید به این باور داریم و باید به این باور برسیم که فرهنگ زیربنای جامعه است.

وی بر تداوم مسیر تکریم از بزرگان و مفاخر فرهنگی استان تاکید کرد و افزود: تکریم از این بزرگان وظیفه‌ای است که بر عهده همگی ما قرار دارد و قطعا با ادامه این مسیر اتفاقات خوبی برای استان می افتد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از استاد فرشید یوسفی و استاد اردشیر کشاورز به عنوان دو تن از مفاخر فرهنگی استان یاد کرد و افزود: شاخصه بارز این دو بزرگوار در کنار تلاش بی وقفه آنها در راستای ارتقا فرهنگ و هنر، اخلاق و متانت و تواضع این دو بزرگوار است.

استاد فرشید یوسفی زاده ۱۳۱۸ در کرمانشاهان است، مردی که از همان سالهای ابتدایی درس و مشق و مدرسه، عشق به ادبیات و شعر و شاعری در جانش زبانه می کشیده، مردی که سالهای جوانی اش را وقف تعلیم و تربیت کودکان کرمانشاهی کرده و سالهای میانسالی اش را به نگارش ادب این سرزمین پرداخته و همین حالا هم که کامل موی سپید کرده روزگار را با نگارش درباره شعر و ادب کرمانشاه سر می کند.

چمری، گورانی، آگروازان، خاک نشینان عشق، با کاروان آفتاب تنها بخشی از آثار و تالیفات این استاد برجسته کرمانشاهی است، استادی که “بهزاد کرمانشاهی” شاعر نامدار کرمانشاهی هم او را استاد خود می‌داند و در وصف او سروده که “امروز به کار سخن استاد تویی، برمن نه برصد چو من استاد تویی، ما انجمنیان همه شاگرد توییم، ای تاج سر انجمن استاد تویی”

استاد اردشیر کشاورز نیز سال ۱۳۲۳ در کرمانشاه متولد و از دوران جوانی شیفته و شیدای تاریخ و فرهنگ شد، شیفتگی و شیدایی که آتش آن از سال ۱۳۴۶ شعله ور شده و تا به امروز رنگ خاموشی نگرفته، عشق و علاقه ای که “اردشیر کشاورز” را واردار کرده که هر چند سال یک مقطع از تاریخ این سرزمین را تمام و کمال مطالعه کرده و به تالیف آثاری درباره تاریخ و روزگار این سرزمین بپردازد.

حالا حاصل بیش از نیم قرن تلاش و مطالعه این استاد تاریخ دان کرمانشاهی تالیف ۱۷ عنوان کتاب تاریخی است که به گفته خودش مانند بچه هایش هستند و از جان بیشتر دوستشان می‌دارد.

انتهای پیام